Експлуатація навантажувачів: правила охорони праці

Вантажно-розвантажувальні роботи є невіддільною частиною технологічного процесу будь-якого виробництва. Більшість маніпуляцій з вантажами виконують за допомогою різних засобів механізації. Одним з них є навантажувач — різновид складського транспорту, призначеного для підняття, переміщення та складування різноманітних вантажів. На окрему згадку заслуговують правила охорони праці під час експлуатації навантажувачів, що регулюють критерії безпеки трудової діяльності.

Існують різні умови безпечного використання навантажувачів. Це залежить від типу застосовуваного складського транспорту. Зокрема, правила охорони праці при експлуатації навантажувачів передбачені для машин наступних типів:

  • сільськогосподарські;
  • будівельні;
  • спеціального призначення;
  • для робіт у залізничних вагонах;
  • загального призначення.

Для відповідності актуальним вимогам безпеки персоналу необхідно проходити курси водія навантажувача. Записатися на них можна у нашій компанії Профітех. Ми проводимо комплексні теоретичні та практичні заняття, під час яких ви познайомитеся з технічною будовою та особливостями управління штабелерами, вилковими автонавантажувачами.

Експлуатація навантажувачів: нюанси організації

Під експлуатацією складського транспорту розуміються різні заходи, пов’язані використанням навантажувачів. Зокрема, маються на увазі наступні етапи:

  • Введення в експлуатацію автонавантажувача.
  • Використання транспорту за призначенням.
  • Правильне зберігання машини.
  • Своєчасне та регулярне технічне обслуговування.
  • Періодичний ремонт складського транспорту.
  • Списання, передача, утилізація чи знищення навантажувача.

Зауважимо, що у разі реєстрації чи зняття транспорту з обліку необхідно оформляти відповідний акт державного технічного огляду.

Експлуатація автонавантажувача: допуски для персоналу

Якщо на підприємстві застосовуються складські навантажувачі, керівництву потрібно визначити відповідальну особу, яка відповідатиме за технічний стан транспорту та безпеку робіт, що здійснюються. Призначити слід і персонал, відповідальний за ремонт та обслуговування навантажувачів. Відповідна інформація вказується у паспорті транспорту. Йдеться про:

  • номер та дату наказу;
  • посада;
  • ПІБ;
  • підпис відповідальних осіб.

Правила будови і безпечної експлуатації навантажувачів мають на увазі, що до керування цим видом транспорту можуть допускатися лише певні особи. Зокрема фахівці, які пройшли:

  • Медичний огляд.
  • Спеціальний інструктаж, пов’язаний із питаннями охорони праці. Проходити його потрібно не рідше за 1 раз кожні 3 місяці.
  • Навчання, пов’язане із правилами експлуатації транспорту. При цьому потрібна наявність посвідчення, яке надає особі право на керування машиною.

Додаткові вимоги, пов’язані з експлуатацією навантажувачів

У оператора електронавантажувача має бути І група з електричної безпеки. Якщо передбачається проведення робіт з електроустановками, тоді оператор повинен мати II групу з електробезпеки.

Правила будови та безпечної експлуатації навантажувачів також потрібно враховувати у ситуаціях, за яких підприємство залучає спеціаліста для заряджання або заміни акумуляторів у машині. Цій людині потрібно пройти навчання, пов’язане з дотриманням вимог щодо роботи з електроустаткуванням.

Заряджання акумуляторів або заправлення паливом повинно здійснюватися у спеціально призначених для цього місцях. Важливо, щоб персоналу було заборонено курити чи користуватися відкритим вогнем поблизу автонавантажувачів. На окрему згадку заслуговує використання на транспорті контактного замку або іншого подібного пристрою. Це потрібно, щоб унеможливити випадкову подачу напруги на машину.

Якщо оператор відповідає за транспортування небезпечних вантажів, йому слід пройти додаткове навчання. При цьому транспорт повинен оснащуватися всією необхідною для проведення робіт спорядженням, враховуючи положення актуальної експлуатаційної та організаційно-технологічної документації.

Якщо освітлення в зоні роботи транспорту знаходиться на критично низькому рівні — менше ніж 32 лк (люкс) — автонавантажувач має оснащуватися власним індивідуальним джерелом світла.

Правила експлуатації навантажувачів на робочих майданчиках

Актуальні вимоги щодо охорони праці вказують, що роботи на навантажувачі потрібно проводити лише у відповідних місцях. Для цього можна використовувати як стаціонарні майданчики, так і рампу. Причому вимоги щодо виконання робіт можуть змінюватись в залежності від ряду факторів. Розглянемо їх докладніше.

Стаціонарні майданчики

Усі роботи на майданчиках здійснюються відповідно до таких документів:

  • технологічної карти та схеми;
  • проєкту виконання робіт;
  • схем розташування вантажів.

В Правилах безпечної експлуатації навантажувачів йдеться про те, що машини повинні рухатися в межах спеціальних транспортних смуг, оснащених рівним та міцним покриттям.

У деяких випадках виконувати вантажно-розвантажувальні роботи дозволено на краю ухилу або платформи, якщо відстань до краю буде не меншою, ніж ширина колеса машини. При цьому маневрувати навантажувачем необхідно максимально обережно.

Відповідно до правил безпечної експлуатації навантажувачів, потрібно з’їжджати з пандусів заднім ходом, а заїжджати — переднім. При цьому ширина похилих поверхонь повинна бути на 0,6 м більше ніж ширина навантажувача.

Рампа

З боку під’їзду транспорту рампа має оснащуватися відбійними та колесовідбійними брусами. Вони потрібні, щоб навантажувач не рухався заднім ходом під впливом вантажу, а також не перекидався під час виконання робіт.

На окрему згадку заслуговує ширина рампи, яка залежить від руху:

  • однобічний — від 3,5 м;
  • двобічний — від 6 м.

Вимоги до операторів машин

У процесі вантажно-розвантажувальних робіт не можна переміщати вантаж, якщо його маса перевищує можливості транспорту. Об’єкт, що транспортується, розміщують якомога ближче до центру машини. Не можна допускати, щоб звис вантажу становив понад 1/3 довжини вил, оскільки це може призвести до перекидання транспорту.

Техніка безпеки при роботі на навантажувачі передбачає, що між вилами та підлогою має бути певна відстань. Вона визначається типом шин, встановлених на машині:

  • Як мінімум 0,25 м від землі – вантажні покришки.
  • Від 0,5 м – пневматичні шини.

Оператору навантажувача не можна:

  • підіймати вантаж, якщо під ним немає відповідних просвітів для вил;
  • переміщати об’єкт штовханням або тягнучи по землі;
  • створювати додаткову противагу за рахунок людей чи іншого вантажу;
  • залишати транспорт, якщо на ньому залишився піднятий вантаж.

При цьому решті персоналу підприємства теж потрібно дотримуватися правил безпечної експлуатації навантажувачів. Як мінімум вони не повинні переміщатися під вантажем, який утримується транспортом. Щобільше, у робочій зоні навантажувача не повинно бути сторонніх осіб, а решта фахівців повинна мати відповідну професійну підготовку.

Інші статті